close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חיזוק שרירים וחשיבותו לחיי היום יום

מאיה ברכג אדר, תשעב17/03/2012

אורח חיים הכולל ישיבה ממושכת על כסא בתנוחה לא נכונה, אורח חיים אינטנסיבי, נשימה רדודה, ביצוע פעולות או אימון בטכניקה לא נכונה, כולם יכולים להביא להחלשות השרירים המייצבים.

תגיות:

ישנן פעולות רבות המתבצעות בחיי היום יום אשר קל יותר לעשותן כאשר שרירי הגוף, השרירים החיצוניים כמו גם שרירי הליבה, חזקים יותר. בין אם מדובר בסחיבת מצרכי מזון במעלה המדרגות, נשיאת תינוק על הידיים משך שעות רבות, ואפילו ישיבה ממושכת נכונה ללא פגיעה בעמוד השדרה, כל אלו הופכים קלים יותר לאחר אימון כושר ואימון לחיזוק השרירים.

סוגי השרירים השונים
בגוף ישנם שרירים רצוניים מסוגים שונים, חלקם חיוניים לשמירה על הבריאות וחלקם תורמים בעיקר למראה אסתטי. נהוג להבחין בין שתי קבוצות שרירים עיקריות: שרירי התנועה והשרירים המייצבים. שרירי התנועה הם השרירים השטחיים והחיצוניים בגוף. תפקידם העיקרי של שרירי התנועה הוא לבצע תנועות שונות של המפרקים, אלו השרירים האחראים על החוזק והזריזות. ביצוע פעולות הדורשות כח רב לזמן קצר, כגון דחיפת דלת תקועה או תנועה מהירה כתגובה, מתבצעות על ידי שרירים אלו. שרירים אלו חזקים מאד אולם הם מתעייפים מהר.

השרירים המייצבים הם שרירים הנמצאים עמוק בגוף, קרובים לשלד ולמפרקים. תפקיד שרירים אלו הוא לייצב את העצמות והמפרקים בעת ביצוע תנועה, הם עצמם אינם גורמים לתנועה. שרירים אלו עמוסים בכלי דם ונראים אדומים, לעומת שרירי התנועה העשירים בסיבי שרירי לבנים. השרירים המייצבים מאופיינים בסיבולת גבוהה ובכח מועט. כאשר מבצעים עבודה לאורך זמן, הם אלו אשר תפקידם להגן ולשמור על השלד והמפרקים מפני פגיעה, למנוע עודף תנועה במרפקים ועל ידי כך להקטין את השחיקה בהם. עודף תנועה במפרקים גורם שחיקת הסחוס, הרצועות והגידים. חיזוק השרירים המייצבים חשוב במיוחד לשמירה על הבריאות, כיוון שכאשר שרירים אלו חלשים אזי העומס נופל על שרירי התנועה דבר הגורם בסופו של דבר לכאבים.

לאורך זמן, כאשר השרירים המייצבים חלשים, עודף בפעילות שרירי התנועה יביא לנזק מצטבר במפרקים כגון פריצת דיסק, הגבלות תנועה כגון פגיעה במפרקי הירך והאגן, כאבים וצניחת איברים כתוצאה מהיחלשות רצפת האגן.

מה גורם להיחלשות השרירים המייצבים?
אורח חיים הכולל ישיבה ממושכת על כסא בתנוחה לא נכונה, אורח חיים אינטנסיבי, נשימה רדודה, ביצוע פעולות או אימון בטכניקה לא נכונה, כולם יכולים להביא להחלשות השרירים המייצבים.

השרירים המייצבים, הקרויים גם שרירי הליבה, אחראים בעיקר על היציבה. יציבה נכונה משמעותה שימוש נכון ומושכל בגוף האדם ובסיס לביצוע נכון של תנועות. כאשר היציבה לא נכונה, המפרקים והעצמות אינם נושאים ביעילות את נטל תנועת הגוף ומשקלו ונוצר חוסר איזון ועומס על המפרקים ועל עמוד השדרה. יציבה נכונה אף תורמת לתפקוד המערכות הפנימיות בגוף.

מרבית ליקויי היציבה נגרמים מהרגלים אשר נרכשו במהלך השנים.

אימון שרירי הליבה (השרירים המייצבים)
אימון שרירי הליבה משלב תרגילי כח וגמישות, תרגילי קואורדינציה ושיווי משקל. דרך טובה לתרגל את שרירי הליבה היא באמצעות אימוני פילאטיס. אימוני הפילאטיס הם אימונים הניתנים לביצוע על מזרן, לרוב ללא אביזרים נלווים. שימוש באביזרים נלווים משמש כחלק מאימון פילאטיס מכשירים, העושה שימוש במכשירים נייחים שונים.

הרעיון העומד בבסיס אימון פילאטיס הוא אימון גופני מלא, מאוזן ומודע, כאשר הדגש הוא על חיזוק שרירי הליבה ורק לאחר מכן חיזוק שרירי התנועה. השיטה משלבת אימון המודע לגוף, למנח הגוף, לנשימה נכונה, שליטה על התנועות המתבצעות בנוסף לאימון כוח וגמישות.

אימון פילאטיס מתחיל בשרירי הליבה –השרירים העמוקים אשר בסרעפת ובבטן, שרירי הגב התחתון ולאורך עמוד השדרה. משם האימונים מתפרסים החוצה לשרירי החזה, הידיים, הרגליים, הכתפיים והגב. מטרת אימוני פילאטיס איננה ליצור גוף מנופח ושרירי, אלא להאריך ולחזק את השרירים תוך שמירה על גמישות והעלאת המודעות לתנועות הגוף ומנחו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה